nanosha.banouta
عزيزي الزائر ،،،
انت لم تقم بالتسجيل بعد ..
إذا رغبت في المشاركة يسعدنا تسجيلك معنا
nanosha.banouta
عزيزي الزائر ،،،
انت لم تقم بالتسجيل بعد ..
إذا رغبت في المشاركة يسعدنا تسجيلك معنا
nanosha.banouta
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

lمتنوع

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الفهرس
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني

حكاية بنت اسمها ايمان

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin
NANOSHA
NANOSHA
Admin

حكاية بنت اسمها ايمان Empty
مُساهمةموضوع: حكاية بنت اسمها ايمان   حكاية بنت اسمها ايمان Emptyالخميس يوليو 17, 2008 12:00 am

farao faraoلجزء الاول

كان يا مكان في قديم الزمان بنت امورة اسمها ايمان. عايشة حياتها بامان وسط ناس غامرينها بالحنان.

احساس بالفرحة كان بيملاها كل ما تشوف نظرة حب بتشاورلها,وعاشت و هي كل مناها تقابل الانسان اللي تحبو ويسكن قلبها.
وفي يوم عيد ميلادها17 راحت تشتري فستان تلبسو في حفلتها. و با دوبك خرجت من البوتيك و ابتدت الدنيا تمطر . طب حتعمل ايه لا هي قادرة تروح عشان تجهز نفسها ولا عايزة تتاخر.
فرجعت البوتيك ثاني وفضلت قاعدة تدعي ان المطرة تهدى شوية عشان تقدر تروح
.

و كان تامر في نفس البوتيك بيشتري شوية هدوم لبنت اختو اللي جايا في السكة.
بس اول ما شاف ايمان ما قدرش يشيل عينو من عليها خطفتو من غير ما يدرى. قرب منها وسالها ; يا ترى ممكن اساعد حاضرتك في حاجة ?
ايمان ردت عليه و قالت ; لا ميرسي انا بس مستنية المطرة تهدا شوية.

تامر ; انا ممكن اوصلك لو عايزة انا عندي عربية.ايمان ; مش عارفة.... اصلي خايفة بابا يزعل مني , عشان يعني ركبت مع واحد غريب.تامر ; طب ايه رايك تكلميه على الموبايل وتساليه ?
ايمان; ok
الو بابا انا ايمان

ابوها ; ايمان انت فين لحد دلوقت قلقنا عليكي.
ايمان ;اصل الدنيا بتمطر والظاهر اني حتاخر. بس في شاب هنا عرض عليا انو يوصلني , ايه رايك?ابوها; انت تعرفيه?ايمان; لا اول مرة اشوفو .
ابوها; طب هاتيهولي اكلمو
ايوا يا ابني
تامر ; نعم يا عمي
ابوها ; كثر خيرك يا ابني عشان عايز تساعد بنتي.
تامر ; خير ايه يا عمي ده واجب.
ابوها; قلتلي اسمك ايه
تامر; اسمي تامر حسني.
ابوها ; طب يا تامر انت معزوم عندنا النهاردة على عيد ميلاد ايمان ومش حاقبل منك اي اعذار.تامر ; حاضر يا عمي

فوصلها تامر عالبيت ولحسن حظهم ان الحفلة لسه ما ابتدتش.
طلعت ايمان تجهز نفسها و قعد تامر يتحدث مع ابوها.
بعد شوية ابتدو الضيوف يهلو و بايد كل واحد منهم هديتو لايمان- انكسف تامرمن نفسو و ما بقاش عارف يعمل ايه.
لحظات قليلة و مزلت ايمان من غرفتها زي البدر المنور... صدق اللي قال عنها اميرة الجميلات.

فقامو اصحابها التفو حواليها بيهنولهل ويقدمولها هداياهم

وفجاة سمعت صوت حد بيعزف على البيانو. الحد ده كان تامر وابتدى يغني;
حبيبي يا ... كل الحياة...اوعدني انك تفضل معايا...ما تغبش عني ....................
.................................................. .................................................

اتفاجات ايمان بعذابة و رقة صوت تامر لدرجة انها نسيت الناس والدنيا كلها وما بقتش قادرة تسمع ولا تشوف حد غيرو

الجزء الثاني

بعد ما انتهى تامر من اداء اغنيته , صارت البنات بتتهافت عليه وعاوزينو ما يبطلش غنى. وفضل يغني لحد ما جالو اتصال مهم اضطر بعديه انو يغادر الحفلة (بعد ما اعتذر من الجماعة طبعا) ولونو الود ودو ما يروحش.
اما بالنسبة لايمان فبعد ما انتهت الحفلة طلعت على غرفتها و صورتو ما بتفارقش خيالها.
وقبل ما تنام اتمنت ان الصدفة تجمع ما بينهم من ثاني.

اليوم اللي بعدو
بعد ما تناولت ايمان الفطور حملت حقيبتها وخرجت عشان تروح على الكلية - دي اول سنة ليها بجامعة الفنون - وكان تامر بيستناها قدام البيت بعربية صديقه, و اول ما شافها اتخبى عشان ما تشوفوش و مشي وراها طول السكة .

ولما وصلت فضل يدور على حجة عشان يتكلم معاها. وطلع محظوظ بشكل ; في اعلان على باب الكلية بيقول انو في نفس اليوم ده العرض الاول لمسرحية ايمان بطلتها و انها للعموم.
فرح تامر وراح على شغلو ورجع المسا و قابل على باب مسرح الكلية الاستاد مهند (والد ايمان).

مهند ; انت هنا يا تامر
تامر ; عزموني اصحابي على المسرحية بس الظاهر ما جوش
مهند ; طب يا اللا ندخل زمان العرض ابتدى

اثناء العرض اتفاجئ تامر ان ايمان كمان بتغني بس قالو ابوها انو مش بالعادة تغني قدام حد غريب ومش عارف ازاي قدرت تغني قدام الكم الهائل ده من الحضور من غير ما تتلخبط.
اما ايمان فلما شافت تامر و هي فوق المسرح حست ان في قوة جواها خلتها تقدم احلى ما عندها عشان تلفث انتباهو.
و بعد ما خلصت المسرحية اللي لقت اعجاب الجميع راح تامر ومهند عشان يهنوها. و اول ما لمست ايدها ايدو سحبتها بسرعة كانه خافت ما تقدرش تقاوم حنيتو بلمستو ليها................

تامر ; ممكن تقبلو عزيمتي ليكم على العشاء النهاردة. بمناسبة نجاح مسرحيتك
مهند ; موافقين بس بشرط. ان العشاء ده يكون على حسابي تامر ; بس يا عمي انا اللي عازمكم
مهند ; ما بسش وعلى كل الجيات اكثر من الريحات واللا ايه رايك يا ايمان
ايمان; زي ما تشوفو
بعد ما طلب كل واحد منهم عاوز يتعشى ايه وصلت نور خالة تامر و معاها بنتها الصغيرة مي.
واول ما شافت مي تامر راحتلو جري ; تامر تامر

تامر ; اهلا بامورتنا الحلوة
نور ; اهلين تامر ازيك
تامر ; اهلين خالتي ما قلتليش يعني انك حتتعشي برا النهاردة
مهند ; اتفضلي يا مدام..... تتعشي معانا نور ; نور اسمي نور
مهند ; اتشرفت بمعرفتك ودي بنتي ايمان
ايمان ; اهلا و سهلا
نور ; اهلين فيكي انتم من لبنان
ايمان ; ايه بس بقالنا هنا 11 سنة بس الزاي عرفتي نور ; اصلنا احنا كمان من لبنان لكن تامر ازداد و اتربى هنا في مصر
تامر; ونا اخر من يعلم نور ; الظاهر ان احنا اطلعنا ولاد عم
تامر; الظاهر كده

اتعشو كلهم مع بعض وعد ما خلصو غادرو المكان و كل حي راح لحيل سبيلو

الجزء الثالث

تامر وخلتو في البيت

تامر; خلتي فكري معايا كده ازاي حاقدر اشوفها ثاني مانا ما ليش حجة
نور ; هي مين دي ?
تامر ; ايمان
نور ; ايمان... قلتلي.... هي صراحة البنت تستاهل
تامر ; مش كده برضو
نور ; ايه رايك تعزمها على عيد ميلاد مي بكرة?
تامر ; بس عيد ميلاد مي بعد شهرين
نور ; احنا حنخليه بكرة !
تامر ; ميرسي يا احلى خالة في الدنيا !

اليوم اللي بعدو

تامر بيستنى ايمان قدام باب الكلية..... وصلت

تامر ; ايمان يا ايمان
ايمان ; تامر ايه اللي انت بتعملو هنا
تامر ; انا جيت اعزمك انت والاستاد مهند على عيد ميلاد مي وخالتي قالتلي انكم لازم تيجو اصلكم بتفكروها ببلدها
ايمان ; استنى حاسال بابا وارد عليك
الو بابا
مهند ; نعم يا ايمان في حاجة
ايمان ; لا اصل مدام نور عازمانا النهارده على عيد ميلاد بنتها
مهند ; انا عن نفسي مش حاقدر بس لو عايزة تروحي روحي
ايمان ; يعني اروح
مهند ; روحي

تامر ; وافق
ايمان; ايه
تامر ; يبقى حاجي اخدك الساعة7
ايمان ; اوكي باي

تامر ; اتفضلي
نور ; اهلين تحبي تشربي حاجة
ايمان; كباية مايا لو سمحت (و عملت نور و كانها رايحة تجيب المايا و فضلت تتصنت عليهم من ورا الباب )

ايمان ; هو ما فيش حد في الحفلة واللا ايه
تامر ; لا فاضل كثير على وصول المعازيم

تامر ; ايمان انت مرتبطة بحد
ايمان; لا لسة ليه
تامر ; انا اصلي.....
ايمان; ايه
تامر ; انا..... بحبك ... انا عارف انك مش حتصدقيني لكنمن اول مرة شفتك فيها ما اعرفش ايه اللي حصلي... حسيت اني بقيت حد ثاني ما فيش و لا ثانية عدت عليا من غير ما فكر فيكي ... دي اول مرة احب فيها......ومش حاسمح لاي حاجة في الدنيا تاخدك مني................ مصدقاني

ايمان ; مصدقاك......................... لاني انا كمان حسيت بنفس احساسك بالرعم من ان احنا ما نعرفش بعض الا من ثلاث ايام بس
تامر ; يعني انت كمان
ايمان; ايوافدخلت نور والفرحة مش سايعاها الف مبروك يا اولاد مش مصدقة ان الحيلةنفعت دي اول مرة اخطط لحاجة وتنجحايمان ; يعني......
تامر ; اصل النهارده مش عيد ميلاد مي ولا حاجة
ايمان ; خالتك طلعت اجن منك
تامر ; ما هي الحكاية وراثة
و صار الكل يضحك ولما صار وقت الفراق وصل تامر ايمان على البيت و فضل طول اليل نايم بعربيته قدام شباك غرفتها عشان يكون اول حاجة تشوفها اول ما تصحى من النوم.

ترقبو في الجزء الرابع ( زواج تامر و ايمان وولادة حب جديد
https://nanosha.banouta.net
nour heart
نائب مدير
نائب مدير
nour heart

حكاية بنت اسمها ايمان Empty
مُساهمةموضوع: رد: حكاية بنت اسمها ايمان   حكاية بنت اسمها ايمان Emptyالإثنين أغسطس 17, 2009 3:50 am

فين الجزء الرابع ياتاتوش ؟ طال انتظارى !! اوعى يكون بومبه..قصه جميله.. حكاية بنت اسمها ايمان 39781

حكاية بنت اسمها ايمان
صفحة 1 من اصل 1